fotografie_Martijn_Gijsbertsen-768
 
Maria Goos ( 1956) schrijft. Of beter vertelt verhalen. Dat doet ze al vanaf haar prilste jeugd maar nog altijd zitten er verhalen in haar hoofd en is haar pen niet leeggeschreven.

Na de middelbare school in Breda volgt Maria Goos van 1977 - 1982 de docenten- en regieopleiding van de Toneelacademie in Maastricht. Daar ontmoet zij Peter Blok (die later haar man wordt), Gijs Scholten van Aschat, Yvonne van der Hurk, Willem van de Sande Bakhuyzen en Carine Crutzen. Met velen van hen zal zij in latere jaren intensief samenwerken. Van 1985 - 1989 is zij samen met Arie Kant artistiek leider van jeugdtheatergezelschap De Kompaan.

Vanaf 1982 schrijft Maria Goos met grote regelmaat toneelstukken die zij in de eerste jaren ook zelf regisseert. Bij Toneelgroep Centrum gebeurt dat bijvoorbeeld met Blessuretijd en Tussen Zussen van Toneelgroep Centrum. Voor Toneelgroep De Kompaan schrijft en regisseert zij het stuk Helden.

Langzamerhand komt in haar werk het accent te liggen op het schrijven van toneelstukken en (vanaf 1986) televisieproducties. Een eerste vingeroefening voor dat nieuwe medium is een televisiebewerking van het eerder door haar geschreven stuk De Keizerin van België. Ook schrijft zij begin jaren '90 een zestigtal sketches voor Klokhuis, het jeugdtelevisieprogramma van de NPS.

Haar grote 'doorbraak' vindt plaats in 1991. Samen met Hugo Heinen en Pieter van de Waterbeemd schrijft zij de televisieserie Pleidooi over het wel en wee in een advocatenkantoor. De serie is, mede dankzij spelers als Gijs Scholten van Aschat, Yvonne van der Hurk en Peter Blok een groot succes.

Haar volgende televisieserie Oud Geld heeft zo mogelijk nog meer succes. Het is het verhaal van de rijke bankiersfamilie Bussink. Het verhaal gaat nauwelijks over financiële transacties. Goos is veel meer geïnteresseerd in de diverse personages en hun karakterontwikkeling. Deze serie schrijft zij geheel zelf en de regie is in handen van oud-studiegenoot Willem van de Sande Bakhuyzen.
Beide televisieseries grossieren in prijzen, waaronder diverse Gouden Kalveren, een Zilveren Nipkowprijs en Academy Awards.

Op 18 september 2000 gaat in de Stadsschouwburg in Amsterdam haar toneelstuk Familie in première. Het speelt zich af tijdens een familiereünie in een Zwitsers chalet. De regie is wederom in handen van Willem van de Sande Bakhuyzen. Het stuk is 77 keer voor uitverkochte zalen gespeeld.

In februari 2001 wordt de telefilm Familie opgenomen, ook in de regie van Willem van de Sande Bakhuyzen. Op het Nederlands Film Festival 2001 ontvangt de film twee prijzen; een Gouden Kalf voor het beste televisiedrama en de prijs van de Nederlandse Filmkritiek. De film blijkt zo'n succes dat besloten wordt hem ook in de bioscoop uit te brengen. Daar wordt Familie een hele lange tijd vertoond!
Op 4 november 2001 gaat in theater Bellevue/Nieuwe de la Mar haar toneelstuk Nu Even Niet in première, een lunchvoorstelling over de vriendschap tussen vier mannen. De pers en het publiek zijn laaiend enthousiast.
In november 2002 spelen Peter Blok, Jaap Spijkers, Pierre Bokma en Gijs Scholten van Aschat het door Maria geschreven toneelstuk Cloaca in opdracht van Het Toneel Speelt. Willem van de Sande Bakhuyzen regisseert. Het wordt de theaterhit van het seizoen 2002-2003! Lees meer over het toneelstuk in het archief van www.hettoneelspeelt.nl, en klik op 'Archief'.

Ondertussen levert Maria ook het script voor de speelfilm Leef! voor IDTV, schrijft en regisseert ze de televisieserie Lieve Mensen voor de VPRO in 2003. Loes Luca en Peter Blok spelen de hoofdrollen. Tegelijkertijd wordt ook van Cloaca een telefilm gemaakt in de regie van Willem van de Sande Bakhuyzen. Zowel Lieve Mensen als Cloaca beleven hun in première op het Nederlands Film Festival 2003, dat bovendien een retrospectief met het geschreven werk van Maria presenteert.

Uitgeverij De Arbeiderspers geeft de toneel- en filmtekst van Cloaca uit in hetzelfde jaar. In 2003 start Maria tevens een column met de titel Leef! voor het Volkskrant Magazine. In Leef! emailt de verloskundige Anna met haar beste vriendin in Rotterdam.

In december 2003 krijgt Nu Even Niet een vervolg met de eveneens lunchpauzevoorstelling Nu Even Wel over de vriendschap tussen vier vrouwen in theater Bellevue in Amsterdam. Maria schrijft en regisseert het toneelstuk dat op 7 december 2003 in première gaat. Voor de gelegenheid gaat Nu Even Niet in reprise in hetzelfde theater. Ook zijn beide voorstellingen tezamen te zien. De voorstellingen gaan meerdere keren in reprise, in één avondvoorstelling, onder andere ook in theater Bellevue.

Cloaca gaat ondertussen de grens over - op 28 september 2004 beleeft dit toneelstuk zijn première in het gerenoveerde, gerenommeerde The Old Vic Theatre in Londen. De Amerikaanse acteur Kevin Spacey regisseert.

Vanaf oktober 2004 spelen en lezen Marcel Musters en Maria Goos hun lunchpauzevoorstelling SMOEDER in theater Bellevue. In de voorstelling vertellen ze over het overlijden van hun moeders. De voorstelling wordt in de loop van de jaren nog een aantal keren hernomen, vanwege de grote vraag.

De Stichting Nederlandse Academy Awards onderscheidde de telefilm Cloaca op 30 September 2004 met een Gouden Beeld voor beste televisiedrama 2004.

In het voorjaar 2005 schrijft Maria aan een vierluik voor Het Toneel Speelt met de titel De Geschiedenis van de Familie Avenier. In het vierluik schrijft ze over een arbeidersfamilie vanaf 1956. Elk deel speelt zich af op een bijzondere dag. In deel 1 beleeft de familie de overgang van het jaar 1955 naar 1956. Dat is de start van het feuilleton. Deel 1 en 2 gaan in januari 2007, en deel 3 en 4 in maart 2008 in première. In 2008 worden de vier delen zelfs in een marathonvoorstelling gespeeld.

Op 21 april 2005 ontvangt ze de culturele onderscheiding De Gouden Ganzenveer voor haar gehele dramatische œuvre tot dusver. Op dezelfde dag brengt De Arbeiderspers haar bundel Leef! uit met daarin de emails van vroedvrouw Anna Jongkind aan haar beste vriendin. Maria schreef de columns in het Volkskrant Magazine van maart 2003 tot en met december 2004.

De film Cloaca krijgt de Prix Europa op 22 oktober 2005. Dit is een Europese mediaprijs voor televisie-, radio- en internetproducties.

De Duitse toneelversie van Cloaca: Alte Freunde is op 26 februari 2006 in première gegaan in het Renaissance Theater in Berlijn. De regie is in handen van Dietmar Pflegerl. De versie van Jos van Kan in Theater am Domhof in Osnabrück werd op 18 maart 2006 aan de pers gepresenteerd. Beide voorstellingen maken gebruik van de Duitse vertaling van Rainer Kersten.

De film Leef! heeft 100.000 bezoekers naar de bioscoop getrokken. Daarmee heeft het de status van Gouden film. Maria en Peter Blok krijgen de prijs op 1 maart 2006. In november van dat jaar ontvangt Monic Hendrickx de prijs voor Beste Actrice in Leef! tijdens het Fort Lauderdale Film Festival in Florida, in de VS.

Baraka, de Spaanse Cloaca doet diverse Spaanse steden aan van oktober 2006 tot en met half januari 2007. De vertaling is gemaakt door Ronald Brouwer.
Tot en met kerst 2009 is Baraka in Buenos Aires (Argentinië) te zien én met succes! Het toneelstuk werd overladen met prestigieuze theaterprijzen, de zogenaamde Premios ACE (Asociación de Crónistas del Espectáculo) voor: Beste komedie - Maria Goos, Beste acteur in een komedie - Jorge Marrale, Beste regisseur - Javier Daulte, Beste producent/productie - Pablo Kompel (die de prijs krijgt voor meerdere producties) en een Gouden ACE voor Jorge Marrale.

Op 14 november 2008 ontvangt Maria de Edmund Hustinxprijs 2008, een tweejaarlijkse prijs voor dramaschrijvers in 'de lage landen'. Aldus de jury: 'Het œuvre van Maria Goos laat zich lezen als een ode aan menselijk contact.'

Michiel van Erp maakt een televisiebewerking van Smoeder, die op 30 december 2008 is uitgezonden en rond moederdag herhaald.

De opnames van de film Vreemd Bloed, naar een script van Maria, Johan Timmers en Wil van der Meer, zijn gestart op 14 maart 2009. De film komt najaar 2010 uit.

Ten behoeve van seizoen 2009 - 2010 - 2011 - 2012 schrijft Maria voor Peter Blok en Loes Luca een toneelstuk genaamd DOEK! In oktober 2010 vindt de première plaats in de Stadsschouwburg Haarlem. De voorstelling wint de AVRO Toneel Publieksprijs 2011.

In januari 2011 ontvangt ze tijdens de Cultuurnacht, de Gemeente Breda œuvreprijs die wordt uitgereikt aan iemand die onmiskenbaar een grote bijdrage levert aan de artistieke en culturele uitstraling van de stad. Maria is in Breda geboren.

Voor acteur Nasrdin Dchar maakt ze Oumi, een monoloog over zijn Marokkaanse moeder. De pers is enthousiast. Het komt uit in Bellevue Lunchtheater, in april 2011 en wordt in september geprolongeerd omwille van groot succes. In seizoen 2012 - 2013 breidt ze de monoloog uit tot een avondvullende voorstelling.

In november 2011 komt eveneens De Hulp uit, een toneelstuk over twee mannen met een totaal verschillende achtergrond, die een vriendschap sluiten. De voorstelling begint ook bij Bellevue Lunchtheater en wordt later vermaakt tot een avondvullend programma. Zij schrijft het stuk voor de acteurs Sieger Sloot en Michiel de Jong. Daarnaast regisseert ze de voorstelling ook.

In 2012 schrijft ze samen met Peter Blok aan een nieuwe achtdelige dramaserie (25 minuten) voor de VARA, samen met IdtV: dokter Robert.