fotografieElsZweerink
TOPMANAGING (nr 42)
Meneer Gerben Eggink, interim topmanager bij de AVRO verdiende vorig jaar minder dan twee ton. Dit jaar verdient hij bijna vijf ton. We hebben het hier over de publieke omroep.
Meneer Eggink staat bovenaan de top van topmanagers uit de publieke sector waarvan de overheid vindt dat ze wel heel erg veel verdienen. En of daar niet eens wat aan gedaan moet worden, eigenlijk. Punt.

De AVRO heeft momenteel nog wel een afdeling drama, maar weinig tot niets wordt daar geproduceerd. Er is geen geld voor drama namelijk. De publieke omroep moet erg bezuinigen, maar voor 2008 staat toch een overheidsbijdrage van 782 miljoen begroot. Euro. Per jaar.

Nog wekelijks wordt mij gevraagd of er nog een vervolg komt op de serie Oud Geld.
Het antwoord is nee.
Hoe gaan die dingen?
Het gaat zo: je schrijft een serie. Dat wordt een succes. Halverwege, als de tweede reeks van tien geschreven gaat worden, krijg je te horen dat het sneller moet. Geen zes weken meer om een aflevering te schrijven, maar vier. Het moet ook goedkoper geproduceerd. Dat is op zich al een heel wonderlijke ontwikkeling: iets is een succes, dan komt er niet meer geld voor om het te maken, maar minder.

Enfin…al met al kon er nog best veel, toen. Oud Geld kostte zo'n zeshonderdduizend gulden per aflevering en de samenwerking met de afdeling drama van de AVRO was heel prettig.

Toen ik aflevering zestien aan het schrijven was, kreeg ik een telefoontje van de AVRO: of ik de rest van de vertelling wat kon comprimeren tot nog vier afleveringen en geen vijf, want het geld was echt op. Aflevering twintig kon niet geproduceerd worden. Daardoor gaat de familie Bussink nooit naar het tweede huis van Guus en Splinter in Chazaraz, waar ze al over praten vanaf aflevering elf, want het geld was op bij de AVRO. Ik had zo graag heel de familie bij elkaar gehad in dat Franse landhuis om een Tsjechovachtig einde aan de serie te kunnen maken. Gelukkig verzon Sander Wieringa, de adviseur voor de bankzaken in de serie, iets met een onverwachte overname door Aziaten, waardoor het toch nog allemaal heel snel heel slecht afliep.

Had ik niet wat langer door kunnen gaan met die serie? Die vraag hoor ik ook nog steeds regelmatig. De AVRO heeft het mij nooit gevraagd. Dat is op zich niet zo gek, omdat ik zelf al te kennen had gegeven dat ik er niet aan moest denken om zonder adempauze nog een derde reeks te schrijven, in het tempo van de voorafgaande reeksen. "Maar", stelde ik de AVRO voor, "als we nu het format eens veranderen. Als ik nu eens niet elke aflevering, alle familieleden ten tonele hoef te voeren, maar me meer kan richten op verwikkelingen rondom één persoon. Dan hou ik het nog wel een reeks van tien afleveringen vol en misschien wel meer." Als voorbeeld heb ik toen aflevering dertien geschreven. Daarin waren Splinter Bussink en zijn zoon Kiet te zien in een 'outward boundtraining' waarin ze van allerlei onzin moesten doen om een groepsgevoel met nieuwe werknemers van de bank te krijgen. Heel geslaagde aflevering. Maar de AVRO wilde niet afwijken van het format, omdat dat waarschijnlijk de kosten zou opdrijven met per aflevering steeds andere personages en andere locaties.

Ja, toen hield het op. Nou, nog niet helemaal. Ik heb toen het scenario voor de bioscoopfilm Ver Van Huis geschreven. Daarin gaat heel de familie naar Egypte, omdat Pup daar trouwt met een Arabische jongen. Westers oud geld ontmoet Arabisch oud geld, met allerlei interessante cultuurconfrontaties van dien.
Helaas, het filmfonds zag er niets in. Het was een paar jaar voor 11 september. Vandaar misschien. Ja, toen hield het dan toch echt op. Maar voor mijn gevoel is het nooit echt geëindigd met de Bussinkjes. Met de familie Bussink heb ik wat ik met geen andere fictieve personages heb en dat is dat ik ze nog wel eens mis. Dat ik nog wel eens denk: hoe zou het met ze gaan? Dat ik wel eens denk: kon ik Kiet maar even bellen, of Splinter. Of even bij Guusje langs in haar orchideeënkasje.

In de nooit gerealiseerde bioscoopfilm kwam ook nog een saillant detail naar boven: Kiet is wel een zoon van Guusje, maar niet van Splinter. Zo, nou weten jullie het.
Ik weet ook wie dan wel zijn biologische vader is, maar dat zeg ik lekker niet. Ik ben nog wel eens met mijn producent bij de AVRO geweest voor een gesprek met de toenmalige topmanager over misschien een nieuwe serie. De man was kort en duidelijk: "Een serie als Oud Geld zal hier nooit meer gemaakt worden. Die tijd is definitief voorbij. Het geld is echt op."
En nou vraag ik me af: "Is dat nou wel echt waar?"